Men in cave. 1989. Oil on canvas. 200 cm x 200 cm

Lee más sobre la obra del Maestro Jesús Lara Sotelo

Pintura Poesía Abstracción

Men in cave. Painting

Piece from his first exhibition I refer to man (1989) and was exhibited in the Gallery of the House of Culture in Centro Habana. In it, the searches for a language of expression stand out, a dalliance that was showing symptoms of taking advantage of the artistic legacy of the European avant-garde of the 20th century. I am talking about Picasso’s Cubism in the treatment of planes, the abstract expressionism of Willem de Kooning and Franz Kline in his scathing and violent brushstrokes, as well as Antonio Tapia’s material painting when the support manages to transcend its state to signify a deep analysis of the human condition. With “Men in the cave” Picasso’s imprint becomes visible. Lara solves the canvas by decomposing it into geometric planes and volumes, fragmenting lines and surfaces to represent the same object from different points of view. The absence of perspective helps to affirm the presence of the painter from Malaga in this work, but in essence, the piece constitutes an experimental exercise.

 

Pieza de su primera exposición Me refiero al hombre y fue expuesta en la Galería de la Casa de la Cultura de Centro Habana. En ella destacan las búsquedas de un lenguaje de expresión, devaneo que fue mostrando síntomas de aprovechamiento del legado artístico de la vanguardia europea del siglo XX. Hablo del Cubismo de Picasso en el tratamiento de los planos, el expresionismo abstracto de un Willem de Kooning y de Franz Kline en sus mordaces y violentas pinceladas, también de la pintura matérica de Antonio Tapia cuando el soporte logra trascender su estado para significar un profundo análisis de la condición humana.
Con “Hombres en la cueva” la impronta picassiana se hace visible. Lara resuelve el lienzo a partir de la descomposición en planos y volúmenes geométricos, fragmentando líneas y superficies para representar un mismo objeto desde diversos puntos de vista. La ausencia de perspectiva contribuye a afirmar la presencia del pintor malagués en esta obra, pero en esencia, la pieza constituye un ejercicio experimental.

Title Men in cave
Technique Oil on canvas
Year 1989
Dimensions 200 cm x 200 cm
Series 1987-1990
Availability Personal Collection