Lee más sobre la obra del Maestro Jesús Lara Sotelo

Pintura Poesía Abstracción

Dolphin. Painting

In the sample, the treatment of the image was multi-style, amorphous, while discussing topics that were not found in the books of the Library. Lara discovered racism in a world of taboos, which will be appealed in the future from its artistic coordinates in visible connections to the literary foundation.

The first artistic projections emerged from the school drawings. He outlined faces that responded more to inner states than to an exact and cold copy. The knowledge, empirical, fed on the assistance to the National Library and the search for knowledge about painting, drawing, design, architecture, journalism and literature classics. This inquiring will orient his self-taught learning as a legitimate and effective method like any other, which would be channeled with the realization of the first personal exhibition I refer to man (1989) while studying the Mechanical Design career.

The biographical components in an artist’s work are far from being invaluable. Above all, in a case like that of Jesús Lara Sotelo, in which it is necessary to appeal to personal passages and its subsequent creative repercussion, to better understand their insertion in the history of art.

The disease: asthma. No one could notice his life, so attached to death and pain, of continued hospital admissions, oxygen chambers, medications. The loneliness of his childhood had led him hopelessly to explain the things he saw and felt. The physical and spiritual world began to project before the eyes of a child who, from 4 years old, drew swirling landscapes, kissing couples, balloon-boats that could sail and fly, to creatures that were still in the womb of the mother.

 

En la muestra, el tratamiento de la imagen fue multiestilo, amorfo, mientras discursaba sobre temáticas que no se hallaban en los libros de la Biblioteca. Lara descubría el racismo en un mundo de tabúes, al que apelará en lo adelante desde sus coordenadas artísticas en visibles conexiones al fundamento literario.

De los dibujos escolares despuntaron las primeras proyecciones artísticas. Esbozaba rostros que respondían más a estados interiores que a una copia exacta y fría. El conocimiento, empírico, se alimentaba de la asistencia a la Biblioteca Nacional y de la búsqueda de saberes en torno a pintura, dibujo, diseño, arquitectura, periodismo y clásicos de la literatura. Esta voluntad indagadora orientó su aprendizaje autodidacta como un método legítimo y efectivo como cualquier otro, el que se canalizaría con la realización de la primera exposición personal Me refiero al hombre (1989) mientras estudiaba la carrera de Diseño Mecánico.

Los componentes biográficos en la obra de un artista están muy lejos de ser desestimables. Sobre todo, en un caso como el de Jesús Lara Sotelo, en el que se hace necesario apelar a los pasajes personales y su posterior repercusión creativa, para comprender mejor su inserción en la historia del arte.

La enfermedad: el asma. Nadie pudo advertir su vida, tan apegada a la muerte y el dolor, de continuos ingresos hospitalarios, cámaras de oxígeno, medicaciones. La soledad de su infancia lo había conducido irremediablemente a explicarse las cosas que veía y sentía. El mundo físico y espiritual comenzaban a proyectarse ante los ojos de un niño que, desde los 4 años de edad, dibujaba paisajes arremolinados, parejas que se besan, barcos-globos que podían navegar y volar, hasta criaturas que aún se encontraban en el vientre de la madre.

Title Dolphin
Technique Oil on canvas
Year 1989
Dimensions 81 cm x 100 cm
Series 1987-1990
Availability Personal Collection