Ice woman. 1989. Oil on canvas. 105 cm x 65 cm

Lee más sobre la obra del Maestro Jesús Lara Sotelo

Pintura Poesía Abstracción

Ice woman. Painting

Piece from his first exhibition I refer to man (1989) and was exhibited in the Gallery of the House of Culture in Centro Habana. In it, the searches for a language of expression stand out, a dalliance that was showing symptoms of taking advantage of the artistic legacy of the European avant-garde of the 20th century. I am talking about Picasso’s Cubism in the treatment of planes, the abstract expressionism of Willem de Kooning and Franz Kline in his scathing and violent brushstrokes, as well as Antonio Tapia’s material painting when the support manages to transcend its state to signify a deep analysis of the human condition. 

In Ice woman we see how the artist wants to emphasize the communicative character of the work and for this he uses techniques that mix traditional pigments such as oil with other materials: sand and earth on the canvas. This painting constitutes, within his painting, the first direct approach to the feminine universe. It is not surprising. By this time, Sotelo had already been the victim of the breakup of her first love due to the effects of racism. The coldness of blue in the work is a sign of deceit, disappointment and above all, the way in which the borders between matter and pain, both physical and spiritual, are shortened as a process inherent to life.

 

Pieza de su primera exposición Me refiero al hombre y fue expuesta en la Galería de la Casa de la Cultura de Centro Habana. En ella destacan las búsquedas de un lenguaje de expresión, devaneo que fue mostrando síntomas de aprovechamiento del legado artístico de la vanguardia europea del siglo XX. Hablo del Cubismo de Picasso en el tratamiento de los planos, el expresionismo abstracto de un Willem de Kooning y de Franz Kline en sus mordaces y violentas pinceladas, también de la pintura matérica de Antonio Tapia cuando el soporte logra trascender su estado para significar un profundo análisis de la condición humana.
En Mujer de hielo vemos cómo el artista quiere enfatizar en el carácter comunicativo de la obra y para esto emplea técnicas que mezclan pigmentos tradicionales como el óleo con otros materiales: arena y tierra sobre la tela. Este cuadro constituye, dentro de su pintura, el primer acercamiento directo al universo femenino. No es de extrañar. Para estos tiempos ya Sotelo había sido víctima de la ruptura de su primer amor debido a los efectos del racismo. La frialdad del azul en la obra es muestra de engaños, desilusiones y sobre todo, de la manera en que se acortan las fronteras entre la materia y el dolor, tanto físico y espiritual, como proceso inherente a la vida.

Title Ice woman
Technique Oil on canvas
Year 1989
Dimensions 105 cm x 65 cm
Series 1987-1990
Availability Personal Collection