May XXII. 2020. Mixed on canvas. 100cm x 80cm

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Pintura Poesía Abstracción

May XXII. Painting

From the years 2000-2001 Jesús Lara alternates two main lines in his work, landscape and abstract art, overlapping them in such a way that they intertwine, making it difficult to distance one from the other. The pieces, less based on the objectivity of the natural and more in relation to interior landscapes, transpose into pictorial metaphors a kind of intimate escape consummated in the tension generated by the work itself. The figurative codes gradually evolve towards an abstraction supported by the expressiveness of colour.
This is a new architecture that does not intend to fade before the continuity and transitions from one genre to another, nor to mask itself so that the public does not notice it. Rather, it tends to produce impact effects on the recipient at all times, psychological and emotional shock, which make the idea expressed by the artist more vivid. In Lara, then, we are faced with a bombardment of different sign systems when the landscape tends to become geometrized and is inscribed in a questioning of the symbolic. In a piece like May XXII, Lara destroys the traditional limit of the horizon from all the senses of the visual field, composing majestic diagonal structures that are penetrated by perpendicular, intense and dominant lights that contrast visually with the ocher and sepia tones that surround the fictional world.

 

A partir de los años 2000-2001 Jesús Lara alterna dos líneas principales en su obra, el paisaje y el arte abstracto, imbricándolas de tal modo que se entrelazan, haciendo difícil el distanciamiento entre una y otra. Las piezas, menos basadas en la objetividad del natural y más en relación a paisajes interiores, transponen en metáforas pictóricas una especie de huida intimista consumada en la tensión que genera la obra misma. Los códigos figurativos evolucionan gradualmente hacia una abstracción apoyada en la expresividad del color.
Es esta una arquitectura nueva que no pretende desvanecerse ante la continuidad y las transiciones de un género hacia otro, ni enmascararse de modo que el público no repare en él. Más bien tiende a producir en todo momento efectos de impacto en el receptor, de choque psicológico y emocional, que hacen más vívida la idea expresada por el artista. En Lara entonces, nos enfrentamos a un bombardeo de distintos sistemas de signos cuando el paisaje tiende a geometrizarse y se inscribe en un cuestionamiento de lo simbólico.
En una pieza como Mayo XXII, Lara destruye el límite tradicional del horizonte desde todos los sentidos del campo visual componiendo majestuosas estructuras diagonales que son penetradas por ases de luces perpendiculares, intensos y dominantes, que contrastan visualmente con las tonalidades ocres y sepias que envuelven al mundo ficcionado.

Title May XXII
Technique Oil on canvas
Year 2000
Dimensions 80 cm x 100 cm
Series Landscape 2000-2001
Availability Private collection

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