What seemed to be a jonquil ended up being the powerful and loving hand of God. 2006. Lead pencil on cardboard. 120 x 80cm

Lee más sobre la obra del Maestro Jesús Lara Sotelo

Dibujo Pintura Paisaje

What seemed to be a jonquil ended up being the powerful and loving hand of God. Dibujo

In his never pamphleteering way, Lara is a contemporary moralist: without ever instructing, he exchanges the empire of Nature for ethics. Ethics before life is the true theme of this author’s painting; only that many times that is not found in the epidermis of the pieces. Before the landscape of Lara, you have to think. Think hard, to really understand it. When Lara paints a natural maze, he refers to man’s mental labyrinth, to the sinuousness of his steps through the world. When Lara strives on the outside, he portrays the inside. When Lara elaborates on the landscape, he explores the spirit. That vocation of transmutation is breathed even in many of his titles; remember that graffiti from 2006: What seemed to be a jonquil ended up being the powerful and loving hand of God. In Lara, physics is metaphysics, the natural data only refers to the hand of God. But the concern of the devotees comes from noticing that, at the very moment that this metaphorical painting touches a definitive maturity, Lara gives herself the freedom of the tides and subverts whatever mold or pre-existing boundary in art.

 

A su modo jamás panfletario, Lara es un moralista contemporáneo: sin aleccionar jamás, trueca el imperio de Natura por la ética. La ética ante la vida es el verdadero tema de la pintura de este autor; solo que muchas veces eso no se encuentra en la epidermis de las piezas. Ante el paisaje de Lara, hay que pensar. Pensar mucho, para entenderlo en realidad. Cuando Lara pinta un dédalo natural remite al laberinto mental del hombre, a la sinuosidad de sus pasos por el mundo. Cuando Lara se esmera en el afuera, retrata el adentro. Cuando Lara explaya el paisaje, explora el espíritu. Esa vocación de transmutación se respira incluso en muchos de sus títulos; recuérdese aquel grafito de 2006: Lo que parecía ser un junquillo terminó siendo la poderosa y amante mano de Dios. En Lara, la física es metafísica, el dato natural no hace más que remitir a la mano de Dios.

Pero la inquietud de los devotos viene justo de advertir que, en el momento mismo en que esa pintura metafórica roza una madurez definitiva, Lara se da la libertad de las mareas y le da por subvertir cuanto molde o linde preexista en el arte.

Title What seemed to be a jonquil ended up being the powerful and loving hand of God
Technique Lead pencil on cardboard
Year 2006
Dimensions 120 cm x 80 cm
Series Dibujos 2005-2008
Availability Original not available. Personal Collection.