Jesús Lara Sotelo. Vicious circle. 1992. Mixed on canvas, 100 cm x 60 cm.

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Pintura Poesía Abstracción

Vicious circle. Painting

The year is 1992. The socioeconomic panorama on the island changed significantly with the advent of the Special Period and the sensation of rupture and imbalance also had an impact on the artistic panorama. But Lara’s anguish did not include paralysis. The sensations that began to be experienced, of decline and stagnation, were reversed through stylistic strategies where the crisis sought expression. In the first instance, she displays an abstract language inherited from informalist practice. She makes use of scattered and multiform spots of color in the painting that enhance the violence of the pictorial gesture.
The series Strong emotions and Señal proscrita appear on the same date to recover the color and vitality that it had dissipated. Austerity yields to color and Lara, from her cyclical universe, meets again against well-known aesthetic postulates. For reasons of this nature it is not possible to verify the typecasting in its production. Her way of acting doesn’t allow it. The codes and signs of it can be repeated, but always recontextualized and based on a changing, heterogeneous poetics that continually mutates. The metaphor of these series becomes then, heresy. To express this concept, I assume the presence of an aesthetic and conceptual paradigm in the nineties in Cuba. If institutional politics assumed a radical position regarding the resurgence of aesthetic awareness and its value judgments, it was to be expected that art, organically, would be driven to change sign. It was figuration, intertwined with themes of immediate reality, that diversified the explorations of the internal logic of artistic production at that time. The denunciation of everything that he viscerally resented did not stop, but the noise and stridency succumbed to the audacity of irony as a working mechanism. Sotelo takes advantage of this situation to notice, through abstract language, her relationship with art. It is not recognized, therefore, and behold, the cause of his condemnation to heresy.

 

Corre el año 1992. El panorama socioeconómico en la isla cambiaba sensiblemente con el advenimiento del Periodo Especial y la sensación de ruptura y desequilibrio repercutía también, en el panorama artístico. Pero la angustia de Lara no contempló la parálisis. Las sensaciones que empezaron a vivirse, de descenso y de estancamiento, las revirtió mediante estrategias estilísticas donde la crisis buscó expresión. En primera instancia, despliega un lenguaje abstracto heredero de la práctica informalista. Hace uso de las manchas de color esparcidas y multiformes en el cuadro que potencian la violencia del gesto pictórico.
Las series Strong emotions y Señal proscrita, aparecen sobre la misma fecha a recobrar el colorido y la vitalidad que se había disipado. La austeridad cede ante el color y Lara, desde su universo cíclico se reencuentra nuevamente frente a conocidos postulados estéticos. Por razones de esta naturaleza no es posible constatar el encasillamiento en su producción. Su manera de obrar no lo permite. Los códigos y signos pueden reiterarse, pero siempre recontextualizados y en función de una poética cambiante, heterogénea, que muta continuamente. La metáfora de estas series viene a ser entonces, la herejía. Para expresar este concepto asumo la presencia de un paradigma estético y conceptual en la década de los noventa en Cuba. Si la política institucional asumió una postura radical en cuanto al recrudecimiento de la conciencia estética y sus juicios de valor, era de esperar que el arte, de manera orgánica, se viera impulsado al cambio de signo. Fue la figuración, entrecruzada con los temas de la realidad inmediata, la que diversificó para ese entonces las exploraciones en la lógica interna de la producción artística. No cesó la denuncia de todo aquello que visceralmente resentía, pero el ruido y la estridencia sucumbieron en la audacia de la ironía como mecanismo de trabajo. Esta coyuntura la aprovecha Sotelo para advertir, desde el lenguaje abstracto, su relación con el arte. No es reconocido, por tanto, y he aquí, la causa de su condena a la herejía.

Title Vicious circle
Technique Mixed on canvas
Year 1992
Dimensions 100 cm x 60 cm
Series Strong emotions
Availability Personal Collection