Jesús Lara Sotelo. Pounding the meat, 1992. Mixed on cardboard. 45 cm x 55 cm

Lee más sobre la obra del Maestro Jesús Lara Sotelo

Pintura Poesía Abstracción

Pounding the meat. Painting

Talking about addictions, weaknesses, dizziness, internal torture. Around 1992 the palette darkened, the texture roughened. A black cloud passes through the artist’s mind and feelings, and the works do not cease to reveal that grief, that torment. I am not a biographer by vocation, I do not like to delve into people’s personal lives, gossip and gossip matter nothing to me –perhaps because I am not curious-; but it would be worthwhile for someone to undertake a comparison between the change in tone, bias, expression, in Lara’s art, and the accidents of his own learning as a man. The series Catarsis y otros hallucinaciones has a Goyaesque accent that breaks the trend towards geometry of some of the previous works and allows informalist gestures to reign for quite some time. The code becomes overwhelmingly expressionist, and it seems that the artist cannot renounce, henceforth, the frontal and definitive assumption of emotions. (Rufo Caballero, 2009.)

 

Hablando de adicciones, de debilidades, de vértigos, de torturas interiores. Hacia 1992 la paleta se ensombrece, la textura se hace áspera. Una nube negra atraviesa la mente y el sentimiento del artista, y las obras no cesan de revelar ese desconsuelo, ese tormento. No soy biógrafo de vocación, no me gusta hurgar en la vida personal de la gente, el chisme y el cotilleo me importan nada –tal vez porque no soy curioso-; pero valdría que alguien emprendiera un cotejo entre el cambio de tono, de sesgo, de expresión, en el arte de Lara, y los accidentes de su propio aprendizaje como hombre.
La serie Catarsis y otras alucinaciones tiene un acento goyesco que rompe la tendencia al geometrismo de algunas de las obras anteriores y permite que la gestualidad informalista reine por bastante tiempo. El código se vuelve abrumadoramente expresionista, y pareciera que el artista no puede renunciar, en adelante, a la asunción frontal y definitiva de las emociones. (Rufo Caballero, 2009.)

Title Pounding the meat
Technique Mixed on canvas
Year 1992
Dimensions 45 cm x 55 cm
Series Catharsis and other hallucinations
Availability Personal Collection