Number 6. 1998. Shanghai Series. Mixed on cardboard. 70cm x 50cm

Lee más sobre la obra del Maestro Jesús Lara Sotelo

Pintura Poesía Abstracción

Number 6. Painting

Series made in 1998. During a stay in that Asian city, this set of pieces emerged that point to a mixed component between the Western-Oriental legacy in the form of readable codes, which, since then, will reappear time and time again. throughout his work.
In it, Chinese calligraphy seems to be the set of hidden symbols behind the dense chromatic range and the whirlwind of interlocking lines.
The contradiction is seen here by Sotelo as a necessary part of the truth. Color, light and lines become essential components of a lexicon that describes the tension between opposite and complementary extremes. In Shanghai, rhythm requires a counterpoint that is present in the gestural force of the line, in the subtlety of the line that imposes itself on the gaze in a circular path. Each work has numerous possibilities for dialogue, as many as the concerns of the questioner.
Licenses, dalliances, experimentation, but also a growing consolidation in which Rufo Caballero would come to determine that Lara: “no matter how much other genres and languages occupy him, he should never completely abandon abstract painting.”

 

Serie realizada en el año 1998. Durante una estancia en esa ciudad asiática, surge este conjunto de piezas que apuntan hacia un componente de mixtura entre el legado occidental-oriental a la manera de códigos legibles, que, desde entonces, reaparecerá una y otra vez a lo largo de su obra.
En ella, parecieran ser las caligrafías chinas el conjunto de símbolos ocultos tras la densa gama cromática y el torbellino de líneas entrecruzadas.
La contradicción, es vista aquí por Sotelo como parte necesaria de la verdad. El color, la luz y el trazo tornan componentes esenciales de un léxico que describe la tensión entre extremos opuestos y a la vez complementarios. En Shanghái el ritmo exige un contrapunto que está presente en la fuerza gestual del trazo, en la sutileza de la línea que se impone a la mirada en un recorrido circular.
Licencias, devaneos, experimentación, pero también un afianzamiento creciente en el que Rufo Caballero llegaría a determinar que a Lara: “por mucho que lo ocupen otros géneros y lenguajes, nunca debería abandonar, de un todo, la pintura abstracta”.

Title Number 6
Technique Mixed on carboard
Year 1998
Dimensions 50 cm x 70 cm
Series Shangai Series
Availability Personal Collection

 

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos requeridos están marcados *

Publicar comentario