Artifact to leave...accustoming. Sculpture series 2003 - 2008. Mixed on wood. variable dimension

Lee más sobre la obra del Maestro Jesús Lara Sotelo

Pintura Poesía Abstracción

Artifact to leave... accustoming. Sculpture

Lara freely ventures into the flat and volumetric image. The object in her painting is not reduced to the “thing” representation. The object is unlimited and expansive because it is constituted in landscape, that in its genre of thematic recurrence the object is the landscape. Only when he deals with sculpture or sculptural ceramics, Lara incorporates into the piece (…) elements of different materials with the purpose of emphasizing the plastic argument. In the three-dimensional work, she wants to show the aggressiveness of the versatile and numerical in the usual paraphernalia of the urban being. But in the landscape he does not want to give us a bucolic version of nature: for him the man-nature relationship is not at all contemplative or idealistic; it is stormy, labyrinthine, dramatic. The artist is predicting a permanent break in that relationship in terms of man’s unbridled exploitation of nature, which threatens both his species and the space in which he lives. We see a landscape without greenery, petrifying inexorably; a landscape more than ever extrapolated to the “state of mind” in which it has been characterized in art. (Pedro de Oraa, 2008)

 

Lara incursiona libremente en la imagen plana y en la volumétrica. El objeto en su pintura no se reduce a la representación “cosística”. El objeto es ilimitado y expansivo porque se constituye en paisaje, que en su género de recurrencia temática el objeto es el paisaje. Sólo cuando aborda la escultura o la cerámica escultórica, Lara incorpora a la pieza (…) elementos de diferentes materias con el propósito de enfatizar el argumento plástico.
En la obra tridimensional quiere mostrar la agresividad de lo versátil y numérico en la parafernalia habitual del ser urbano. Pero en la paisajística no quiere darnos una versión bucólica de la naturaleza: para él la relación hombre-naturaleza no es en absoluto contemplativa ni idealista; es tormentosa, laberíntica, dramática. El artista está vaticinando una permanente ruptura de esa relación en cuanto a la desenfrenada explotación por el hombre de la naturaleza, que amenaza tanto a su especie como al espacio en el que vive. Vemos un paisaje sin verdor, petrificándose inexorablemente; un paisaje más que nunca extrapolado al “estado de ánimo” en el cual se le ha caracterizado en el arte. (Pedro de Oraa, 2008)

Title Artifact to leave… accustoming
Technique Mixed on wood
Year 2006
Dimensions Variable dimensions
Series  Sculpture series 2003 – 2008
Availability Not available. Private Collection

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos requeridos están marcados *

Publicar comentario