Lee más sobre la obra del Maestro Jesús Lara Sotelo

Pintura Poesía Abstracción

Arthur Rimbaud before the mirror. Diptych. Painting

Piece from his first exhibition I refer to man (1989) and was exhibited in the Gallery of the House of Culture in Centro Habana. In it, the searches for a language of expression stand out, a dalliance that was showing symptoms of taking advantage of the artistic legacy of the European avant-garde of the 20th century. I am talking about Picasso’s Cubism in the treatment of planes, the abstract expressionism of Willem de Kooning and Franz Kline in his scathing and violent brushstrokes, as well as Antonio Tapia’s material painting when the support manages to transcend its state to signify a deep analysis of the human condition. 

In the case of “Arthur Rimbaud in front of the mirror”, the training in the subject seems to gain a greater force, conceptual rather than aesthetic. Rimbaud was a French poet who began his literary production at the age of fifteen, the age that Jesús Lara was when he made a decisive incursion into the field of art. Although it is possible to appreciate the piece from a multiplicity of points of view, we cannot ignore that the backbone is based on the rereading of what is also the artist’s own history. The vision that the adolescent has of himself when he looks in front of the mirror -like Rimbaud- translates into the problems of identity that he refers to from the deconstruction of the face. The representation is semi-figurative-semi-abstract, with sharp brushstrokes and very intense from the chromatic point of view. The interventions in the topics that are separated from the human condition, its contradictions, folds and folds begin to occupy, from this piece, a zone of attention of total privilege. Rimbaud in front of the mirror is nothing more than an excuse, an enclave that does not reflect the image of those who contemplate it – Rimbaud, Lara, the man? -but an opening of his spirit.

 

Pieza de su primera exposición Me refiero al hombre y fue expuesta en la Galería de la Casa de la Cultura de Centro Habana. En ella destacan las búsquedas de un lenguaje de expresión, devaneo que fue mostrando síntomas de aprovechamiento del legado artístico de la vanguardia europea del siglo XX. Hablo del Cubismo de Picasso en el tratamiento de los planos, el expresionismo abstracto de un Willem de Kooning y de Franz Kline en sus mordaces y violentas pinceladas, también de la pintura matérica de Antonio Tapia cuando el soporte logra trascender su estado para significar un profundo análisis de la condición humana.

En el caso de “Arthur Rimbaud frente al espejo” , el adiestramiento en la materia parece cobrar una fuerza mayor, más que estética, conceptual. Rimbaud fue un poeta francés que comenzó su producción literaria apenas a los quince años, edad con la que contaba Jesús Lara cuando incursiona decisivamente en el campo del arte. Si bien es posible apreciar la pieza desde una multiplicidad de puntos de vista, no podemos pasar por alto que el elemento vertebral se asienta en la relectura de lo que es también la propia historia del artista. La visión que tiene de sí mismo el adolescente cuando se mira frente al espejo -como Rimbaud- se traduce en las problemáticas de la identidad que refiere desde la deconstrucción del rostro. La representación es semifigurativa–semiabstracta, con agudas pinceladas y muy intensas desde el punto de vista cromático. Las intervenciones en los tópicos que se deslindan de la condición humana, sus contradicciones, repliegues y dobleces comienzan a ocupar, desde esta pieza, una zona de atención de total privilegio. Rimbaud frente al espejo no es más que una excusa, un enclave que no refleja la imagen de quien se contempla – ¿Rimbaud, Lara, el hombre? – sino una apertura de su espíritu.

Title Arthur Rimbaud before the mirror
Technique Oil on canvas
Year 1989
Dimensions 100 cm x 80 cm
Series 1987-1990
Availability Personal Collection